Change Management

De 5 Frustraties van Teamwork - P.Lencioni (samenvatting)

In zijn boek ‘De Vijf Frustraties van Teamwork’ (de Nederlandse vertaling van The Five Disfunctions of a Team) beschrijft Patrick Lencioni een piramide van 5 lagen die de volwassenheid van team functioneren beschrijven. De lagen zijn met elkaar verbonden, wat betekent dat de volwassenheid van een team beweegt van onder naar boven, richting effectieve prestaties. In dit artikel wordt elk van de frustraties beschreven: gebrek aan vertrouwen (1), angst voor conflict (2), gebrek aan betrokkenheid (3), ontwijken van verantwoordelijkheid (4) en weinig aandacht voor team resultaten (5).

Managementteams - Over Succes en Falen voor Teams (samenvatting)

Management Teams – why they success or fail is het standard werk van R. Meredith Belbin, waarin hij beschrijft hoe zijn beroemde 8 rollen binnen een team tot stand zijn gekomen. Belbin heeft op basis van vele experimenten waarin mensen in een team moesten samenwerken een overzicht gecreëerd van de rollen die een succesvol team bezit. Elk van de 8 rollen is nodig om succesvol te zijn als team en de meeste mensen kunnen meerdere rollen op zich nemen, afhankelijk van de situatie en groepsdynamiek. Dit artikel beschrijft de 8 rollen en hun kenmerken en daarnaast een viertal eigenschappen van een teamman.

Weg met controle. Leve de intrinsiek gemotiveerde mens

 

In dit artikel van de Correspondent, beschrijft Rutger Bregman hoe meer focus op intrinsike motivatie een revolutie zou kunnen veroorzaken.

  • Huidige beeld van ´de wortel en de stok´ geeft een te negatief beeld van mensen
  • Individuen vinden zichzelf intrinsiek gemotiveerd, maar denken vooral dat anderen alleen door externe prikkels gemotiveerd worden
  • slechts 9% van de nederlandse beroepsbevolking voeld zich geengangeerd op het werk

 

 

 

The 80/20 Manager - R.Koch (samenvatting)

The 80/20 Manager van Richard Koch beschrijft hoe het beroemde Pareto principe, de 80/20 regel, zich vertaald naar een tiental management principes. Pareto ontdekte door middel van observatie, dat 80% van de rijkdom van de UK zich bij 20% van de bevolking bevindt. Later blijkt, dat Pareto principe op vele andere vlakken kan worden teruggevonden.80% van de resultaten ontstaan door 20% van de inzet, 80% van de omzet wordt gegenereerd door 20% van de producten, 80% van de problemen die ontstaan, ontstaan door 20% van de klanten, etc. De basisgedachte van Pareto is dan ook: ‘zeer weinig dingen doen ertoe, maar wat ertoe doet, doet er gelijk heel veel toe´.

Dit artikel beschrijft 10 interpretaties van het 80/20 principe voor managers.

Semco Stijl - R.Semler (samenvatting)

In Semco-stijl beschrijft Ricardo Semler hoe hij van het familiebedrijf wat hij van zijn vader overgenomen heeft een toonaangevend bedrijf gebouwd heeft. Productiviteit ging door het dak, medewerkers zijn super tevreden en zo ook de klanten. Hoe heeft Semler dat aangepakt?
Dit boek beschrijft hoe Semler zich ontwikkelde van zeer traditioneel top down manager tot een faciliterend manager die zijn firma doet groeien zonder zelf altijd aanwezig te hoeven zijn om beslissingen te nemen. Het is een verhaal met een combinatie van zowel persoonlijke als organisatorische groei. In dit artikel beschrijf ik een paar van de veranderingen die bij Semco zijn doorgevoerd.

The Cycle Of Leadership - N.M.Tichy (samenvatting)

In zijn boek the cycle of leadership, beschrijft Noel M. Tichy hoe een grote organisatie net zo snel kan reageren op veranderingen van de omgeving als een kleine start-up dat kan: namelijk door het zijn van een teaching organization.
In een teaching organisatie staat twee richting communicatie centraal, wat betekent dat Leiders hun teachable point of view (TPOV) delen, en medewerkers daar continu feedback op kunnen geven. Dit betekent ook, dat mensen die de waarden naleven die niet passen voor de richting waarin de organisatie zich beweegt, de firma dienen te verlaten

The Five Levels of Leadership - J.C. Maxwell (samenvatting)

In zijn boek the 5 levels of leadership beschrijft John Maxwell 5 levels van volwassenheid omtrent leiderschap. Van leiderschap op basis van positie (level 1) tot het leiden van leiders die andere leiders opleiden (level 5) beschrijft hij op basis van vele one-liners en ervaring waarom een organisatie meer level 5 leiders nodig heeft.
Voor elk niveau wordt beschreven hoe je de leider herkent en wat je kunt doen om het level te ontgroeien. De levels van leiderschap kunnen per persoonlijke relatie verschillen, wat betekent dat je je als leider van bijvoorbeeld een lean initiatief, je op verschillende levels ageert bij verschillende mensen.

The Leadership Challenge - J.M.Kouzes & P.Z.Posner (samenvatting)

In Het geheim van leiderschap (the Leadership Challengebeschrijven Kouzes & Posner de resultaten van meer dan 25 jaar empirisch onderzoek naar leiderschap. Ik lees de 5e editie, waarin blijkt dat na 25 jaar, de context van leiderschap zich veranderd heeft, maar de content echter niet.
Hoe een leidinggevende zich gedraagt beïnvloed de betrokkenheid van zijn of haar medewerkers in Europa met 27% en in de USA met 25%. Wanneer medewerkers gevraagd wordt naar hun eigen gevoel van prestatie, zeggen respondenten dat hun slechtste leidinggevende 31% van hun capaciteiten benut heeft, tegenover 95% bij hun beste leidinggevende. Een factor 3 verschil!
Kouzes & Posner beschrijven 5 toepassingen van voorbeeldig leiderschap. Hoe gedraagt een leider zich op een manier dat mensen zich betrokken voelen? Deze vijf toepassingen zijn: het creëren en leiden van de weg (1), het inspireren van een gedeelde visie (2), het uitdagen van procesverbeteringen (3), mensen instaat stellen om zelf te handelen (4) en aan te moedigen vanuit het hart (5).

Vergaderen Is Dodelijk - P.Lencioni

In zijn boek ´vergaderen is dodelijk´ (de Nederlandse vertaling van: Death By Meeting) beschrijft Patrick Lencioni het verhaal van een software bedrijf wat golf spellen ontwikkeld. De eigenaar van het bedrijf is een geweldige man, met visie, en professionele ervaring met golf, waardoor de spelletjes die het bedrijf ontwikkeld super succesvol worden. Ondanks de goede verkoopcijfers is er een probleem in het management team: een gebrek aan energie en compassie. Als er dan, na een overname van een groot concern, dan ook nog een externe manager langskomt en de zaken op scherp zet, wordt duidelijk waar het probleem ligt: de meetings.
Gelukkig is er de stagiair Will, die met zijn film academie een aantal prachtige analogieën legt, en daarmee de baan van zijn baas redt.

Measure of a Leader - A.C.Daniels & J.E.Daniels (samenvatting)

In hun boek, Measure of a Leader, beschrijven Aubrey C. Daniels en James E. Daniels een methode om leiderschap te meten. Waar Aubrey C. Daniels andere boek Bringing out the best in people beschrijft hoe het gedrag van een effectief leider eruit zou kunnen zien, stelt dit boek een twaalftal maatstaven voor waarmee de effectiviteit van leiderschap gemeten kan worden. Deze twaalf zijn verdeeld in vier categorieën: momentum, betrokkenheid, initiatief en wisselwerking.

It´s Not About You - B.Burg & J.D.Mann (samenvatting)

In hun boek It´s not about you, beschrijven Bob Burg en John David Mann 5 leiderschap elementen die een leider aan dient te wenden om zijn of haar omgeving te beïnvloeden.
In dit boek, die als Roman geschreven is, heeft Ben de taak om medewerkers van een kleine meubelbouwer te overtuigen zich te laten overnemen door een groot concern. Omdat hij zelf geen idee heeft hoe hij de medewerkers kan beïnvloeden zoekt hij hulp bij ´tante Elle´. Met behulp van haar coaching schrijft Ben zijn eigen Leiderschapsmanifest, welke bestaat uit de 5 leiderschapselementen: leidt met verstand (1), leidt vanuit het hart (2), leidt vanuit de onderbuik (3), leidt vanuit de ziel (4) en, laat anderen leiden (5).

High Five! - K.Blanchard & S.Bowles (samenvatting)

High Five! van Ken Blanchard en Sheldon Bowles is het derde boek in een door de auteurs geschreven trilogie over Teamwork. In dit als roman geschreven boek wordt Alan ontslagen omdat hij geen team player is, maar krijgt direct de kans om een ijshockeyteam te coachen op dit gelijke thema. Hij zoekt advies van een oude ster in de teambuilding, mevrouw Weatherby.
Weatherby brengt Alan, zijn medecoaches en de jongens van het ijshockeyteam de vier sleutels van Team succes bij: het bieden van zingeving en waarden (1), vaardigheden ontwikkelen (2), het creëren van Team Power (3) en het focussen op het positieve (4).

Servant Leadership Across Cultures - F.Trompenaars (samenvatting)

In Servant Leadership Across Cultures beschrijven Fons Trompenaars en Ed Voerman het belang van Servant Leadership (ondersteunend management) in een multiculturele organisatie. In dit artikel wordt de definitie van Servent Leadership beschreven, en zeven managementprincipes van Servant Leader, welke in het boek aan de hand van managementdilemma´s gedefinieerd worden. Deze 7 management principes kunnen mijns inziens gelinkt worden aan de 7 culturele dimensies beschreven in Trompenaars boek: Riding the Waves of Culture. 

Bringing out the Best in People - A.C.Daniels (samenvatting)

In Bringing out the best in people, beschrijft Aubrey Daniels de eenvoud en de kracht van positief versterken (positive reinforcement). In dit boek (en tevens dit artikel) wordt de ABC theorie (Antecedent, Behavior, Concequence) uitgelegd welke de basis vormt voor Daniels theorie. Positieve versterking heeft te maken met de consequentie die volgt na het laten zien van wenselijk gedrag. Om verandering teweeg te brengen dient dit wenselijke gedrag vooraf gedefinieerd te worden, samen met de geplande positieve versterking om vervolgens zo veel mogelijk het gewenste gedrag positief te versterken

Riding the Waves of Culture - F.Trompenaars (samenvatting)

In Riding the waves of culture (Nederlandse vertaling: Over de Grenzen van Cultuur en Management), beschrijft Fons Trompenaars 7 culturele dimensies en de effecten hiervan in een tijd van globalisatie waarin mensen van verschillende culturen met elkaar zaken doen. Cultuur beschrijft volgens Trompenaars wat producten en services betekenen voor een groep mensen, hoe problemen opgelost worden, en hoe mensen met elkaar omgaan in een organisatie. De belangrijkste bootschap uit dit boek is dat er geen optimale cultuur bestaat. Alle culturen functioneren in hun eigen systeem.
In dit artikel worden de 7 culturele dimensies beschreven, met bij elke dimensie een van de aspecten door Trompenaars beschreven.

Diagnosing and Changing Organizational Culture - K.S.Cameron & R.E.Quinn (samenvatting)

In Diagnosing and Changing Organisational Culture beschrijven Cameron & Quinn hoe een cultuurverandering gestructureerd kan worden door middel van het Competing Values Framework. De kern van het boek beschrijft een zes stappen plan voor cultuurverandering, waarin een managementteam een cultuur evaluatie doet om te zien waar in het Competing Values Framework de organisatie zich bevind, om vervolgens leiderschap vaardigheden te selecteren die belangrijk zijn om een verschuiving tussen de kwadranten te realiseren.

Deep Change - R.E.Quinn (samenvatting)

In Deep Change beschrijft  Robert E. Quinn het belang van diepgaande persoonlijke en organisatorische verandering, om mee te kunnen gaan met de veranderende wereld om ons heen. Diepgaande verandering betekent een onomkeerbare, radicale verandering die niet van buitenaf gestuurd kan worden maar van binnenuit ontstaat.
Die boek bestaat uit vier delen. Deel 1 beschrijft het belang van diepgaande verandering en het mogelijke gevolg van niet veranderen: langzame dood. Deel 2 beschrijft persoonlijke verandering, omdat een organisatie alleen veranderd als de personen die erin bewegen veranderen. Deel 3 beschrijft Organisatorische verandering en deel 4 beschrijft verschillende handvaten om excellentie te creëren in een organisatie.

The Leader´s Handbook - P.R.Scholtes (samenvatting)

The Leaders Handbook van Peter Scholtes is een klassieker in de Management literatuur. Scholtes beschrijft in dit boek wat Leiderschap in de 21e eeuw zou moeten omvatten: inspireren van mensen om continue de processen waarin ze werken te verbeteren. Voor mij persoonlijk beschrijft dit boek de link tussen Lean Productie en Systeem denken.
Dit 400 pagina’s tellende boek is zo vol met inhoud, dat het onmogelijk is om de essentie in 1000 woorden samen te vatten. In dit artikel worden dan ook drie onderdelen uitgelicht, die mij tijdens het lezen het meest aanspraken: de 6 nieuwe leiderschapscompetenties, de 7 stappen voor Breakthrough Improvement en de 8 stappen voor het ontwerpen van een data verzamelsysteem om de verbeteringen richting te geven.

Pitch Perfect - B.McGowan (samenvatting)

In het boek Pitch Perfect beschrijf Bill McGowan 7 principes om een bootschap beter over te kunnen brengen. Om mensen te beïnvloeden, een belangrijk aspect in verander management, is het van belang dat mensen dingen van je aan (willen) nemen. Zo beschrijft McGowan principes die ervoor zorgen dat je meer zelfvertrouwen uitstraalt, waardoor wat je zegt beter overkomen, maar ook principes die ervoor zorgen dat je het juiste zegt, of juist niet zegt. De 7 principes zijn: het titelprincipe (1), het Scorsese-principe (2), het pastasausprincipe (3), het bumperkleefprincipe (4), het overtuigingsprincipe (5), het nieuwsgierigheidprincipe (6) en het Draper-principe (7).

Six Simple Rules - Y.Morieux & P.Tollman (samenvatting)

‘Six simple Rules’, geschreven door Yves Morieux en Peter Tollman, is een boek dat naar mijn mening goed aansluit op de Lean filosofie. De auteurs beschrijven dat de meeste niet-waarde-toevoegende activiteiten in een organisatie ontstaan door processen die gedefinieerd zijn die ontstaan zijn als reactie op ingewikkeldheden in de organisatie. We maken onze organisatie veel te complex en als reactie daarop hebben we de neiging om deze nog complexer te maken, door immer maar meer regels te definiëren.
De Auteurs beschrijven in dit boek 6 regels welke helpen om complexiteit te managen zonder complexer te worden als organisatie. De oplossing voor omgaan met complexiteit, en daarmee de basis van deze 6 regels, is samenwerking. Echte waarde creatie in een organisatie vind alleen plaats als medewerkers elkaar helpen met het oplossen van problemen en belemmeringen die ze tegenkomen in hun dagelijks werk. De zes regels zullen één voor één worden beschreven.

Pagina's

Go to top