Coach Jezelf Naar Succes - T. Miedaner (samenvatting)

In Coach jezelf naar succes beschrijft Talane Miedaner 101 tips in tien categorieën om succes in je leven aan te trekken. Volgens Miedaner liggen voornamelijk aspecten van persoonlijke uitstraling en zelfvertrouwen ten grondslag aan het verkrijgen van succes. Wie zich goed voelt straalt succes uit en wie succes uitstraalt zal meer succes krijgen. De meeste tips omvatten dan ook ideeën om je beter te voelen door beter voor jezelf te zorgen, naar de toekomst te kijken, doelstellingen op te stellen en te stoppen met dingen te doen die je niet leuk vind en/of veel energie kosten zodat je meer tijd en energie hebt voor dingen die je wel leuk vind. In dit artikel worden de tien categorieën van tips die Miedaner beschrijft kort samengevat. Deze dienen op deze volgorde te worden uitgevoerd voor de beste uitwerking voor persoonlijk succes.

De eerste categorie tips beschrijft het versterken van je natuurlijke kracht. Je persoonlijke uitstraling krijgt een enorme boost als je stopt met dingen doen die je veel energie kosten, of kleine ergenissen in je leven vast houd. Tips die in dit gedeelte naar boven komen zijn dan ook het wegwerken van dagelijkse ergenissen (door taken te doen ipv vooruit te schuiven), voor jezelf een standaard aantal gewoonten in te stellen waar je een goed gevoel van krijgt, en persoonlijke grenzen te stellen in communicatie met anderen zodat mensen niet over jouw grenzen heen gaan. Daarnaast is het belangrijk om verslavingen weg te werken, dit zijn de grootste energievreters omdat ze constant je aandacht vragen gedurende de dag.

Het tweede deel gaat over opruimen. Miedaner gaat uit van het energetische uitgangspunt waarin alles energie is. Wanneer je je ontdoet van spullen die je niet meer nodig hebt, of tijd die je niet meer hoeft te besteden aan een taak, zal er vanzelf iets daarvoor in de plaats komen om het gat in de energie op te vullen. Tips om op te ruimen omvatten onder anderen het weggooien van dingen die niet nodig hebt, bijvoorbeeld spullen die je langer dan 6 maanden niet gebruikt hebt. Tijd vrijmaken doe je door je te leren om nee te zeggen, vervelende taken uit te besteden (bijvoorbeeld een werkster te nemen) of te automatiseren (terugkomende betalingen) en boodschappen 1 keer per week te doen. De belangrijkste tip is om structuur aan te brengen in je dagelijks leven zodat je stopt met het doorschuiven van papierwerk e.d. Één goede gewoonte (1e categorie) zou kunnen zijn om 1 uur per week vrij te maken om structuur in je leven aan te brengen.

In deel drie komen de financiën aan bod. Niets geeft meer zelfvertrouwen dan financiële onafhankelijkheid en zelfvertrouwen trekt succes aan. Stel je voor dat je genoeg geld hebt om een half jaar ertussenuit te gaan en alleen te doen wat je zelf wilt, zonder afhankelijk te zijn van inkomen uit werk. Bovendoen zijn geldzorgen een van de belangrijkste energievreters uit deel 1. Tips om je financiële huishouding op pijl te brengen zijn het aflossen van je schulden, uitgaven terug te brengen met 50% door alleen nog de nodige dingen te kopen zoals eten en daarna te sparen tot je minstens 6 maanden aan inkomen op een spaarrekening hebt staan.

De volgende stap is het vrijmaken van tijd, zodat je dingen kan doen die voor jezelf belangrijk zijn. De eerste paradox zit hem in haasten. Haasten kost energie en gaat ten koste van effectiviteit. Een tip van Miedaner is om voor elke afspraak 10 minuten te vroeg te komen. Op deze manier heb je voor elke afspraak 10 minuten extra voorbereidingstijd of tijd voor reflectie van je dag. Doe daarnaast altijd slechts één ding tegelijk. Doe je werk in één keer goed, zodat de taak niet terug op je bord komt en doe je werk in de helft van de tijd. Deze laatste tip is een gevolg van Parkinson’s wet: een hoeveelheid werk groeit tot de beschikbare tijd gevuld is. Hoe komt het bijvoorbeeld dat de meeste mensen hun werk alleen af krijgen de dag voor de grote vakantie? Werk elke dag op deze manier en je houd zeeën tijd vrij voor belangrijke taken als reflectie en het verbeteren van structuur.

Geen enkel succesvol persoon was ooit succesvol zonder goede relaties met vrienden of familieleden. Het vormen van hechte relaties zijn daarom van belang. Stop met disfunctionerende relaties en investeer in je goede relaties. Wees niet bang om je behoeften aan te geven aan vrienden, je partner of je leidinggevende. Zo hebben sommige mensen de behoefte om te volgen, en anderen om te leiden. Ikzelf heb de behoefte om te vertellen, mijn partner juist niet. Erken je verschillende behoefte en vraag anderen om aan je behoefte te voldoen voor een beter gevoel over jezelf. Om nog een beter gevoel te krijgen kun je cadeautjes geven aan je relaties, en ze regelmatig bedanken voor wat ze voor je betekenen.

De volgende stap is werk te doen waar je van houd. Ontdek jouw natuurlijke talent en doe wat je graag doet. Als je de mogelijkheden op het werk niet hebt, zorg dan dat je naast je werk aan projecten werkt die je voldoening geven, zodat je gedurende de werkdag de motivatie hebt om in de avond aan jouw speciale project te werken.

Dan komt het slimmer werken in plaats van harder werken. Door middel van zowel kleine als radicale verbeteringen in je dagelijkse structuur (categorie 4) kun je efficiënter leren werken. Maak tijd vrij voor meditatie / reflectie, hierdoor krijg je de beste ideeën voor verbetering. Een goede tip is het minder beloven en meer leveren. Leg wanneer je een opdracht krijgt de deadline twee keer verder in de toekomst dan je op dit moment verwacht dat de werkelijke deadline is. Hierdoor krijg je geen stress, kun je je taak in één keer goed doen en lever je naar alle waarschijnlijkheid ook nog eens eerder dan afgesproken.

Communiceer krachtig, charmant en stijlvol. Belangrijke tip is dat mensen vaak pas goed kunnen luisteren naar jouw verhaal, als ze zelf uitgepraat zijn. Immers, wanneer ze iets willen toevoegen aan hun vorige zin zit de volgende zin al in hun hoofd en kom jij er met jouw verhaal niet tussen. Begin daarom altijd met luisteren en door te vragen met vragen als: “wil je daar nog iets aan toevoegen?”. Wanneer je geluisterd hebt en aan het praten toekomt, spreek dan in verzoeken, niet in beklag. “Klaag niet, maar vraag”, naar mijn mening een gouden tip voor disfunctionerende vergaderingen.

Categorie nummer 9, zorg goed voor jezelf. Als je niet goed voor jezelf zorgt kan je ook niet verwachten dat iemand anders dat voor je doet. Stel jezelf op de eerste plaats, eet gezond, beweeg voldoende, kleed je goed en omring jezelf met dingen die jij belangrijk vind. Laat onvolmaaktheden weghalen als ze je zelfvertrouwen belemmeren als een moedervlek of een bruine tand.

De laatste categorie beschrijft Miedaner als succes zonder moeite. Als je goed voelt en veel zelfvertrouwen hebt is het tijd om aan je persoonlijke doelstellingen te werken. Zet meerdere lijntjes uit om kansen te vergroten, omarm je angsten, en het allerbelangrijkste: vier je succes!

 

Boeken over Persoonlijke Groei interessant?
Ga verder naar:

7 Eigenschappen Voor Succes In Je Leven - S.Covey

 

BRON:
Miedaner, T., 2000, Coach yourself to Success – 101 Tips from a Personal Coach for Reaching Your Goals at Work and in Life, Chicago: Contemporary Books.

Categorie: 
Go to top