Talk Like TED - C.Gallo (samenvatting)

In Talk like TED (Nederlandse vertaling: Spreek als TED) beschrijft Carmine Gallo de succesformule achter TED talks. Met 1,5 miljoen kijkers per dag is TED een van de meest bezochte websites wereldwijd, en het is een eer wanneer je als expert op je gebied bij TED mag presenteren.
Wat maakt sommige TED talks zo onderscheidend van anderen? Wat maakt het, dat sommige 18 minuten presentaties miljoenen keren bekeken worden? Gallo heeft het onderzocht en onderscheid 9 geheimen van het spreken voor publiek.

 

De eerste drie geheimen bevinden zich op het EMOTIONELE VLAK, die de luisteraars in het hart raken. De drie geheimen zijn het ontketenen van de innerlijke master, de kunst van het verhalen vertellen en het voeren van een gesprek.
De kern van het geheim Ontketen de innerlijke master is dat de beste sprekers super enthousiast zijn over het thema waarover zij spreken. De eenvoudigste manier om een goede connectie met het publiek te leggen, is om over iets te spreken waarvan je geloofd dat het hen helpt een beter leven te leiden. Gallo quote Melissa Cardon, die schrijft dat het onmogelijk is om mensen ergens van te overtuigen of te beïnvloeden zonder dat het een persoonlijke passie van je is, een onderdeel van jezelf.
De kern van het tweede geheim is om je kennis meer ziel te geven, door middel van het vertellen van een verhaal. Aristoteles schreef al dat overtuiging alleen plaats vind wanneer Ethos (geloofwaardigheid), Logos (logica) en Pathos (emotie) betrokken zijn. Gallo geeft een voorbeeld waarbij een TED presentatie tot wel 65% aan Pathos beschrijft, in dit geval door middel van het vertellen van een verhaal, waardoor de luisteraar meegenomen wordt langs de verschillende onderwerpen in de presentatie. Er zijn drie typen verhalen die gebruikt kunnen worden: persoonlijke ervaringen met het thema, verhalen van andere mensen in je omgeving, of verhalen van producten of merken die aan het thema gerelateerd zijn.
Het derde geheim om een emotionele verbinding met de luisteraars te leggen is het voeren van een conversatie in plaats van te presenteren. Gallo doelt hiermee op het gebruik van lichamelijke bewegingen en stemgebruik zoals je die ook in een normaal gesprek gebruikt. Het gebruiken van handen en gezichtsuitdrukkingen zijn daar een onderdeel van. De power zone van de handen bevinden zich tussen de bovenkant van je ogen tot gestrekte armen, tot de navel en weer terug naar je ogen.
Qua stemgebruik is het afwisselen van tempo en volume belangrijk, maar vooral de manier waarop het verhaal verteld wordt. Gallo beschrijft dat op miraculeuze wijze, de meeste presentaties op langzamer tempo worden gegeven als dat mensen normaal gesproken praten. De meest succesvolste presentatoren praten echter op de dezelfde snelheid als dat ze in een normaal gesprek zouden doen.

 

De tweede set van geheimen beschrijven de categorie VERNIEUWING, waarbij de luisteraars iets nieuws meemaken, waardoor ze sneller leren. De geheimen die hierbij horen zijn iets nieuws vertellen, openvallende monden en opvrolijken.
De manier om mensen iets te laten onthouden, is om ze iets nieuws en onverwachts te vertellen. Hierdoor wordt in de hersenen dopamine aangemaakt, welke ervoor zorgt dat het onderdeel beter onthouden wordt. Uitgekauwde oneliners helpen daarom ook niet om het publiek bij je verhaal te betrekken. Beter is, om een eigen nieuwe onverwachte punchline te bedenken; de Twitter headline, die kort en krachtig de nieuwe boodschap samenvat die je aan het publiek wilt overdragen.
Laat je publiek van verbazing hun mond open vallen door iets onverwachts te laten zien, door middel van video of hulpmiddelen. Een pracht voorbeeld is wanneer Bill Gates in 2009 een aantal muggen in de ruimte vrijlaat, onder de notie dat iedereen het recht heeft om malaria te kunnen ervaren.
Wees tot slot vernieuwend door humor te gebruiken om het publiek op te vrolijken. Vijf methoden om iets grappigs aan een thema te koppelen zijn een anekdotes, nieuwe metaforen, een quote, video of foto´s.

 

De laatste set van spreek geheimen vormen samen de categorie ´MEMORABLE´. Deze geheimen zorgen ervoor dat de luisteraars de presentatie niet snel meer vergeten, wat wordt gerealiseerd door middel van de 18 minuten regel, het schetsen van een beeld en het ´bij de leest´ blijven.
De 18 minuten regel betekent dat elke presentatie niet langer dan 18 minuten zal duren. Dit betekent dat je goed moet nadenken over de boodschap die je wilt overbrengen, en je zal moeten vereenvoudigen om de kern van je verhaal in 18 minuten te kunnen vertellen, zeker als je 65% Pathos regel wilt aanhouden. Als tip beschrijft Gallo de regel van 3: een Twitter headline, met daaronder 3 onderwerpen, die elk weer verdeeld zijn in drie onderwerpen. Uiteraard is het geen toeval, dat dit boek precies zo is opgebouwd.
Help de luisteraar met het schetsen van een beeld, door wanneer je slides gebruikt, zo min mogelijk tekst te gebruiken en veel beelden. Bijvoorbeeld 40 woorden voor de eerste 10 slides samen.
Een tweede methode om mensen te helpen een beeld te schetsen is om een anafoor te gebruiken, een samenstelling van woorden die meermaals terug komt in de 18 minuten, zoals Kings ´I have dream…´ of Ireland´s Panti Bliss´s ´and I check myself…´
De laatste tip om memorable te worden is om bij jezelf te blijven. Wees open en eerlijk, want luisteraars haken af zodra ze merken dat je niet authentiek bent, en haken dan gelijk af.

 

Talk like TED is een snel te lezen boek, dat iedereen kan helpen om de kwaliteit van trainingen en presentaties te verbeteren. De 9 tips zijn eenvoudig toe te passen en vragen vooral een goede voorbereiding. Een tiende tip die Gallo beschrijft, maar niet is opgenomen als 1 van de 9, is oefenen. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. De beste TED talks zijn woord voor woord gepland en elke zin is bijgeschaafd, om in 18 minuten tijd om de meest emotionele, vernieuwende en memorabele manier een boodschap over te kunnen brengen.

Ga verder naar:

Geweldloze Communicatie - M.Rosenberg (samenvatting)

BRON:

Gallo, C., 2014, Talk Like TED – The 9 Speaking Secrets of the Worlds Top Minds, London: Pan Macmillan

Categorie: 
Go to top